slika baner 10f.png
User Rating:  / 0
PoorBest 

Несаница (Инсомнија)

Несаница је поремећај сна, која се испољава као немогућност спавања или кроз лош квалитет сна. Особе које имају тешкоћу да се успавају или се буде зором, такође могу да пате од несанице. Инсомнија доводи до физичке и психичке исцрпљености и драстично смањује концетрацију. Уколико се инсомнија настави више ноћи, може да постане хронична и доведе до траjног губитка сна, што може имати тешке последице.

Инсомнија може бити последица стреса, нежељеног ефекта лека, емотивне растројености, алергије... Несаница је један од главних симптома код особа које пате од биополарног поремећаја, хиперактивности тироидне жлезде и депресије. Несаница није дефинисана бројем непроспаваних сати јер то може да значајно да варира од једне особе до друге. Важно је знати да узрок несанице није увек јасан и она остаје чак и када су се други медицински проблеми решили. Инсомнија може бити акутна и хронична. Акутна несаница се испољава када се особа нађе у стресној ситуацији (нпр. промена временске зоне) и траје највише месец дана. Хронична несаница траје дуже и може бити последица поменутих поремећаја (биополарни поремећај, хиперактивност тироидне жлезде, депресије..).Ова врста несанице је тежа за третирање и мање су шансе да ће проћи „сама од себе“.

Несаница може да претходи депресији, а може да се јави услед исте. Последице недовољне испаваности су: поспаност током дана, нерасположење, депресивна осећања и раздражљивост. Мањак сна нам онемогућава да концентрисано радимо на задатку, да решавамо проблеме и доносимо одлуке. Када смо поспани веће су шансе да се повредимо, направимо саобраћајну несрећу или се разболимо. Сан је битан за регенерисање наших виталних функција, а његов изостанак доводи и до опадања имунитета (и тако лакше постајемо болешљиви).

Успављивање се може и вежбати. Неки од традиционалних начина отклањања инсомније су пијење топлог млека пре спавања, топле купке у вечерњим сатима, енергично вежбање у трајању од пола сата током поподнева, конзумирање лаких оброка за вечеру најмање три сата пред спавање и избегавање интелектуалних активности у вечерњим сатима. Особе које пате од инсомније би требало да избегавају кофеин у било ком облику. Спаваћа соба би требало да буде мрачна и тиха током ноћи. Избегавати спавање током дана.

Понекад је несаница симптом емотивних проблема са којима особа избегава суочавање. Незадовољство начином живота или избегавање суочавања са проблемима такође могу довести до несанице (понекад, виши степен друштвене активности може да помогне). Ако не можете да заспите током двадесет минута треба да устанете, одете у другу собу и читате или нађете неку другу опуштајућу активност док се поново не осетите поспаним. Регулишите време одласка на спавање и будите се у исто време сваког дана. Рутинске радње су добре за успављивање и могу послужити као добар лек против несанице.

.

 
 

Водич кроз свакодневицу категорије

.

 
 

 

 

 

 Водич кроз свакодневицу

Како одабрати факултет