Ђангова освета (Django Unchained)

Награде: Златни глобуси за најбољи сценарио и мушку споредну улогу, Национална награда критичког одбора за најбољу мушку споредну улогу и Награду BFCA удружења за најбољи сценарио.
Прво приказивање: 25.12.2012.
Редитељ: Квентин Тарантино
Трајање: 180 минута
Сценарио: Квентин Тарантино

Смештен на југу Америке само две године пре почетка грађанског рата, „Ђангова освета“ почиње као један од филмова који су осмишљени са „шта би било кад би било“ идејом у глави. Тарантино је поново окупио групу одличних глумаца које је искористио да прикажу забрањену причу на начин на који то нико до сада није покушао. Ропство је табу, поготово у Сједињеним Америчким Државама у којима је искорењено пре 148 година, а трагови ропства видљиви су чак и данас, (Мауританија је последња земља која се одрекла ропства, и то 1981. године. Тек 2007. је законом забрањено поседовати робове у овој земљи).

Тарантино успешно користи тему ропства у комбинацији са вестерном, а „Ђангова освета“ је првенствено најављена као такав жанр. Многи редитељи вестерн филмова су избегавали да портретизују ропство. Тарантино вешто барата талентима глумаца са којима сарађује. Они су глина у његовим рукама коју он обликује по сопственој жељи. Познат је по томе што воли да пише улоге за одређене глумце, чак и ако ти глумци одбију ролу, (познато је да је лик Била из филма „Kill Bill“ првобитно написан за Семјуела Л. Џексона, коју је одбио да глуми). Такође, није му страно да настави сарадњу са истим глумцима у наредним филмским остварењима.

После успешног рада са Кристофом Валцом у филму „Проклетници“ Тарантино за њега осмишљава улогу која је у исто време ингениозна и апсурдна. Кристоф тумачи зубара немачког порекла, филантропа и ловца на уцењене главе. Редитељ нас води кроз тамну шуму, у којој Кристоф покушава да купи Ђанга (Џејмија Фокса) који му може помоћи да идентификује криминалце које тражи. Убрзо бива „принуђен“ да убије једног од робовласника и тако сазнајемо да је он ловац на уцењене главе. Он ослобађа Ђанга који му је потребан да препозна одбегле криминалце за које је расписана велика награда. Касније, др Шулц (Кристоф Валц) увиђа Ђангов „дар за убијањем“ и узима га за сарадника. Затим, Тарантино нам указује на нову тему филма, а то је љубавни заплет. Наиме, Ђанго је у потрази за његовом женом, Брумхилдом, која је продата одвојено од њега да би их казнили, јер су се усудили да побегну са плантаже. На половини филма гледалац упознаје и остале „главне“ ликове филма. У Тарантиновим остварењима не постоји само једна главна рола, већ режисер користи разнобојну лепезу од главних глумаца, коју кокетно шири и скупља у намери да нас заведе и остави са осмехом када се филм заврши.

Осим овог квалитета, Квентинов највећи таленат је способност да пише дугачке, бесмислене и беспотребне али врло забавне дијалоге. Џејми Фокс (Ђанго) и Кристоф Валц (др Шулц) ће вам држати пажњу, али Леонардо Ди Каприо (Келвин Кенди) ће вас приковати за екран својим хладним и окрутним погледом типичног робовласника са југа Сједињених Држава. И када помислите да не може бити занимљивије на сцену ступа џин модерног глумишта, Семјуел Л. Џексон који се за ову улогу погрбио, остарио, уобразио и тиме се претворио у идеалног Кандијевог батлера. Уз Тарантинов сценарио, ова четири глумца бриљирају на екрану. Нећете ни приметити да су прошла скоро три сата како је филм почео. Осим упечатљивих глумаца, сценографије суровог Тексаса и одличних дијалога, ово остварење је више него вредно вашег времена, јер и кроз тешку тему овај филм врца од црног хумора, који је својствен Тарантиновом стилу режирања.

Даље истраживање на тему ропства можете наставити у Библиотеци шабачкој уз публикације „Чича Томина колиба“ Харијет Бичер Стоу, (ова књига је на почетку забрањивана јер се залагала за права робова, да би од педесетих година XX века, постала симбол угњетавања Афроамериканаца јер садржи увредљиве изразе за црну расу) и „Милосрђе“ Тони Морисон (која нас уводи у прве дане ропства у Америци уз драматичну причу мајке и ћерке и последице које има чин милосрђа у то доба).

{fastsocialshare}

.

Филм